:::
okumakta olduğunuz yazı...
Dr. Radi Kaliki, Duyarlı Olmak lazım, Eleştiri, Gezmek lazım, Komik, seyahat, tecrübe etmek lazım, yazılarım

Dr. Radi Kaliki’den Hayat Dersleri: Tüm yönleriyle dolmuşlar ve şoförleri

Dr. Radi Kaliki

Hemen her gün kullandığımız toplu taşınma araçları içinde belki de en ilginçleri dolmuşlardır. Ne onlarla, ne onlarsız yapamayız bir türlü. Herşeye rağmen hayatımızın ayrılmaz bir parçası olmayı başarmışlardır yine de. Ben şahsen şu eski model, Buik, kraysler filan gibi artık neredeyse fosil halini alan dolmuşları bir türlü unutamam. Onların tadı bambaşkaydı. Binmesi bir dert, inmesi apayrı bir olaydı o dolmuşlardan. Ama pek emektarlardı işte.

Yıllaaar geçti, herşey gibi onlar da yenilendi. Modelleri, renkleri derken hepsi bir örnek oldu. Hepimiz konformist olduk ya… onun için pek sevdik yeni dolmuşları. İnip binerken kapısını açmamıza gerek yok artık. İçine oturmak için de akrobat olmamız gerekmiyor. Hatta yolculuk ederken sekize dönmemize de gerek yok. Ama yine de eski dolmuşların tadı, şimdikilerde yok işte. Artık eskilikten lime lime olmuş koltuk döşemelerinin altından pırtlayan sünger parçaları, bu yeni olanlarda yok mesela. Ya da pencereleri. Eski dolmuşlarda dilediğimiz gibi açar kapardık pencereleri. Bu yenilerde ne yapıyolarsa artık, açmaya yeltenmeye ürker hale geldik. Bazıları sorunsuz ama bir kısmını açmak bulmaca çözmek gibi. Rezil olduğunuzla kalıyosunuz bi de açamazsanız.

Ammaaaa en çok özlediğim şoförler! Dolmuşlar yenilenince şoförler de yenilendi sanki. Çeşit çeşit dolmuş şoförü arasından o gün hangisine denk geleceğiniz bir piyango misali. Binde bir eskilerde olduğu gibi kibar bir tanesine denk gelebilirsiniz mesela. Şanslı gününüzdesiniz. Zira efendimsiz konuşmazlar bunlar. İnmek istediğinizde “tabi”, “buyrun” gibi kelimeler dillerine yapışmaz. Bu yolculuğunuza genellikle de radyoda çalan hoş bir müzik eşlik eder.

Ne var ki, bu tiplere oldukça ender olarak rastlıyoruz. Bir diğer şoför tipi olan “müşkülpesent”ler biraz daha baskın artık. Bunlar hiç bişeyi öyle kolay kolay beğenmezler. En başta da verdiğiniz parayı. Her bindiğinizde ne yapıp edip bozuk para verebilirsiniz belki ama birgün hasbelkader 50 TL vermeniz gerekiyorsa, Murphy kanunları devreye girer ve böyle bir şoföre denk gelirsiniz. “Bozuk yok muydu” diye sorduklarında olumsuz yanıt alırlarsa, önce o caaanım 50 TL’yi iki parmaklarının arasından ön cama doğru bir fırlatırlar, sonra da kafalarıyla sol tarafa bakarken, parayı fırlatan ellerini avuç içi yukarı bakacak şekilde açarlar… evet, sizin göreceğiniz şekilde. Alacağınız en iyi tedbir, daha binerken “50 TL bozabilir misiniz” şeklinde bir soru yöneltmek olabilir. Müşkülpesent tip şoförler, ineceğiniz yeri de beğenmezler. Işıklar dediyseniz, ışığı geçtikten en az 20 metre sonra dururlar… veya 20 metre önce.

Ama bunlara da şükretmeniz gerekebilir, zira bir de “hırt” dediğimiz ayrı bir tiplemeyle de karşılaşabilirsiniz. Bunları en iyi trafik içinde araç kullanma şekillerinden tanıyabilirsiniz. Trafiğin yoğunluğuna aldırmadan saniyede 4 ila 6 kere şerit değiştirebilme özelliğine sahiptirler. Yol açıksa daha da korkun! Sağ salim inmek içinse en azından 100 metre öncesinden uyarmanızı öneririm. Yoksa yapacağı ani frenle, kapı yerine ön camdan inme ihtimaliniz oldukça yüksektir. Bu tip şoförler genellikle oldukça genç olup (18-25 yaş arası), geceleri neon mavisiyle ışıl ışıl aydınlattığı dolmuşları, yüksek desibel müzik (genellikle arabesk) dinlemeleri ve dinlettirmeleri ile de meşhurdurlar. Trafikte en çok kavga çıkarma eğiliminde olanlar da bu gruptandır. Trafik sıkıştığında yandaki dolmuşla böğüre böğüre şakalaşmak, yasağa rağmen araçta sigara içmek en belirgin özelliklerinden birkaçıdır.

Tabi bir de en çok aceleniz olduğunda denk geldiğiniz “sinameki” tipte şoförler vardır. Trafik açık da olsa adeta yavaş çekimle hareket ederler. Yeşil ışık da yansa, yolcu alma umuduyla kırmızıyı beklerler. Siz vapuru kaçırmamak için kudururken, bunlar bi de trafiğe girmek istemedikleri için sizi Altıyol’da indirip başka dolmuşa yönlendirirler (bu son dediğim bostancı kadıköy dolmuşları için geçerli tabi. başkaları da benzer şeyler yapıyo mu bilmiyorum). Bu tiplerin parayla ilişkisi de fenadır. Tam para vermeyip para üstü bekliyorsanız, cüzdanınız elinizde beklemeyin zira orada bozuk paralarla oynarken sizin para üstünüzü hesaplamıyor, sadece onları istiflemeye çalışıyorlardır. 5 dakika içinde para üstünü alamadıysanız, hatırlatmanızı tavsiye ederim. En unutkan şoförler de bu gruptandır çünkü. Hele “hırt” olanlarda olduğu gibi 100 metre önceden ineceğiniz yeri söyleme nezaketini gösterdiyseniz kesinlikle unuturlar ve geçtikten 100 metre sonra bir kez daha hatırlatmak zorunda kalırsınız.

“Bahtsız bedevi” şoförler ise adeta tepelerinde kara bir bulutla yol alırlar. Size pek bi zararları yoktur ama içinizden de acımak gelir onlara. Zira girdikleri her yolda trafik vardır. Alternatif diye kaçtıkları yollarda bile. Binen her bir yolcu mutlaka 50 veya 100 TL gibi büyük paralar verir. Kural dışı bişey yaptıklarında, mesela orta sıraya fazla yolcu aldıklarında, trafik polisine yakalanan yegane şoförler bu gruptandır. Genellikle ön koltukta oturan yolcuyla, hele ki o da müsaitse derin muhabbetlere dalarlar. Dolayısıyla şansınız varsa arka kısımda oturanlardansınızdır. Yok önde oturduysanız, istemeseniz de arada siz de bu muhabbete eşlik edin. Sevaptır.

Eh, işte benim gibi oturduğunuz bölgede dolmuştan başka bir alternatifiniz yoksa, üzerine bu kadar edebiyat parçalayacak noktaya da gelmeniz an meselesi. Dedim ya, ne onlarla ne onlarsız olmuyor. Ama ben eski dolmuşları hala çok özlüyorum. Kapıyı kendim açsam da olur…

Dr. Radi Kaliki

About Taquo

I have been composing songs and singing since I was very little. But only recently I have decided not to keep them for myself but share them with the world. Eventually I released four singles in various languages (english, turkish, french and spanish).

Tartışma

Henüz yorum yapılmamış.

Siz Ne Düşünüyorsunuz? Yorum filan...?

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

antibakteriyel

Twitterttıklattırdıklarım

Hata: Twitter yanıt vermedi.Lütfen birkaç dakika bekleyip bu sayfayı tazeleyin.

Şunlardan Bahsederim…

Falanca bi zaman yazdıklarım

Kopyalayanın ensesindeyim!

Protected by Copyscape Originality Checker

Gelenim gidenim boldur

  • 103,246 kere tıklamışlar zira

StatCounter

wordpress hit counter kişi ziyaret etmiş Personal Blogs Blog Directory & Search engine Follow Me on Pinterest
%d blogcu bunu beğendi: